Nieuwsbrief
Beste ouder(s)/verzorger(s),
De laatste periode van dit schooljaar is nu wel aangebroken. Dat wil niet zeggen dat er niet meer geleerd en gewerkt wordt; juist wel! We willen de leerlingen nog zoveel mogelijk meegeven voor het volgende schooljaar.
Het valt ons op dat bijna alle kinderen op tijd op school zijn en dat veel leerlingen lopend of fietsend naar school komen, dat is heel fijn. Bedankt hiervoor! Om alle fietsen goed te kunnen plaatsen vinden we het wel belangrijk dat er een standaard op de fiets zit.
Personeel Zoals u zult begrijpen zijn we bezig met de formatie van volgend schooljaar. Het ziet eruit dat we met een voltallig team kunnen starten. In de volgende nieuwsbrief hopen we met u het plaatje te delen.
Kleuterzaken Met het onderbouwteam hebben we ruim een jaar gewerkt aan een duidelijke visie op het kleuteronderwijs. Hoe geven wij ons onderwijs vorm? We werden hierbij geholpen door Lilian van der Bolt (CPS). Door middel van observaties in de groepen, gesprekken met elkaar, het ontvangen van achtergrondinformatie hebben we mooie stappen kunnen zetten. We bieden onze kleuters ontwikkelingsgericht onderwijs aan. We werken met betekenisvolle thema’s, waarbij de kinderen actief betrokken worden. De kinderen spelen in een rijk ingerichte leeromgeving, met betekenisvolle hoeken waar elk kind verder kan ontwikkelen. De kleutercollega’s hebben geleerd hoe zij het spel nog beter kunnen begeleiden en wat hiervoor allemaal nodig is. We hebben met elkaar gewerkt aan het klassenmanagement en duidelijke afspraken die nodig zijn om goed te kunnen observeren en om betrokken te kunnen meespelen. Een mooi voorbeeld hiervan vindt u in de bijlage in het artikel “Groepsmanagement tijdens de speelwerkperiode”, dat vorige week in het tijdschrift Kleuterzaken verscheen. In dit artikel is de oranje groep met het thema Naar de dierentuin als uitgangspunt genomen.
Leefstijl Binnenkort starten we met het laatste leefstijlthema van dit jaar: Lekker gezond. In dit thema staan gezondheidsvaardigheden centraal. We besteden daarbij aandacht aan het belang van persoonlijke hygiëne, van voldoende beweging en een verantwoord voedingspatroon. In hogere groepen komen risico’s van alcohol, drugs en roken/vapen aan de orde, en wordt aandacht besteed aan veranderingen in de puberteit. In de laatste les blikken we terug op het afgelopen jaar: wat hebben de kinderen geleerd? Wat nemen ze mee naar volgend jaar?
Afname IEP-toetsen In deze periode nemen we bij de leerlingen van groep 3-7 het Hoofd gedeelte van de IEP-toetsen af. Het Hart en Handen deel is in april afgenomen. De toetsen worden digitaal afgenomen. De groepen 3 en 4 maken de toets van Taalverzorging op papier. We gebruiken als school het IEP-leerlingvolgsysteem om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen. In het IEP-leerlingvolgsysteem wordt gekeken naar de ontwikkeling op het gebied van lezen, taal en rekenen. Maar gelukkig is er ook aandacht voor andere vaardigheden, denk aan zaken zoals: hoe zit een kind in zijn vel, hoe pakt een kind zijn taak aan, wat interesseert een kind, waar wordt hij vrolijk van? Factoren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van een kind. Een kind is namelijk veel meer dan taal en rekenen. Het IEP-leerlingvolgsysteem bevat toetsen en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen: leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat Hoofd, Hart én Handen. Wij gebruiken de IEP toetsen, omdat we zien dat ze aansluiten bij waar we dagelijks mee bezig zijn, de vraagstelling is geen verrassing voor de kinderen. Dit motiveert kinderen om te laten zien wat ze kunnen en wie ze zijn. Onderwerpen die je boeien, zorgen er immers voor dat je herkenning hebt en gemotiveerd werkt. De individuele ontwikkeling van de leerling is van belang, hoe heb jij je ontwikkeld ten opzichte van de vorige keer? IEP staat namelijk voor Inzicht Eigen Profiel.
In dit filmpje wordt het IEP-leerlingvolgsysteem verder uitgelegd.
Groep 5 2526 In voorgaande jaren werd in de groepen 5 een multomap gebruikt door de leerlingen. Veel kinderen namen hun eigen map mee naar school. In het volgende schooljaar wordt er geen map meer gebruikt. U hoeft deze dus niet aan te schaffen!
Kik Kindontwikkeling Vanuit Kik kregen we het bericht dat er morgenmiddag (donderdag 12 juni) geen naschoolse opvang is bij ons op school i.v.m. hun personele bezetting.
Data
- Dinsdag 17 juni schoolreis (groep 3 t/m 7)
- Dinsdag 17 juni groep 8 vrij
- Vrijdag 20 juni sportdag groep 8
- Vrijdag 20 juni brengmoment groep 1 en 2
- Week 26 start thema 6 Leefstijl
- Woensdag 25 juni wieltjesdag
- Woensdag 25 juni groep 1 vrij
- Woensdag 25 juni nieuwsbrief
- Woensdag 2 en donderdag 3 juli studiedagen, leerlingen vrij
Bijlagen
- Flyer van suitemusical.nl (muzikale beleving voor kinderen)
- Artikel van Kleuterzaken